Médiamánia
Tartalom
Menü
 
médiaTECHNIKA
 
médiaELMÉLET
 
FILMmánia
 
SzÖVEGmánia
 
 
médiaBóklászó
 
átjáró
 
Hallgass!!!

RÁDIÓ7

 
FOTÓbirodalmak
 
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
 
Nem a dicsőségünk múlik, csak a zidő
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
hogy el ne késs :)
 
intimzóna :-)
 
 
Édes élet

Édes élet

Peter's blog

 
Forgatókönyv, filmelemzés
Forgatókönyv, filmelemzés : A filmelemzés szempontjai és módszerei

A filmelemzés szempontjai és módszerei

A filmelemzés indulhat:

         gondolati tartalom

         esztétikai minőség

         történeti háttér

                                              felvázolásával


Gondolati  tartalom

mit mond a film, pl.: zenés, könnyed szórakoztató, operett – nincs mélyebb mondanivaló

bűnügyi film – bűnelkövetés - bűnüldözés folyamata – nincs pl.:

Sherlock: logikai játék (technikai intelligencia szükséges lehet)

 

Esztétikai minőség: - hogyan mondja a film

minden filmtípusra kötelező

esztétikai műveltségre van szükség

a műalkotás lényege (tér-idő szervezés, színészi játék)

 

Történeti szempont – milyen kor pecsétje van rajta

a nézőnek információk birtokában kell lennie

az alkotó pályájának fölfelé vagy leszálló ágában készült a film

Jancsó: pl. Szegénylegények (1965): a magyar film nagykorúvá válásának időszaka, Jancsó munkésségénak felfelé szálló ágában, saját nyelv megteremtése

Hitchcock: a thrillert teremtette meg – a 30-as évek óta változtak az effektusok

 

Lehet filmet elemezni még:

 

a cselekmény felbontása,

alkotóelemei szerint

szemiotikai, strukturális módszer 

jelek, szimbólumok, dramaturgiai felépítés szerint

 

rendezői eszközök felsorolása

rendező egyénisége, a film a rendező művészete!

rendezői stílus ismérvei, megoldása, hibái

 

összehasonlító filmelemzés

- forgatókönyv összemérése a kész filmmel: ha a forgatókönyv és a film nincs szinkronban egymással; az elemzés segít az értékek földerítésében

- irodalmi adaptáció esetén a könyv és a film összehasonlítása

 

Mozgóképek pszichológiai és szociálpszichológiai olvasata

Pszichológia = lélektan, lelki jelenségek vizsgálata 

A filmek hatásmechanizmusa:

         mennyire tudjuk befogadni a lelki jelenségeket, átélés, reakció (megrendülés, sokkolás, elborzasztás, elidegenítés, öröm elérése), felszabadítás

         lelki mechanizmusok továbbadása

         ha nem érint meg, nincs esztétikai vagy pszichológiai funkciója (ócska kommersz) -> a szem rágógumija

         lelki folyamatok visszaadása

         cselekvési minták adása

         lelki folyamatok indukálása

 

Sztárkultusz, sztárrendszer

Példaképek (gesztusok, viselet, cselekedetek stb.)

Sztárrendszer kialakulása: már a filmtörténet elején: szép emberek, példás viselkedés

A magyarországi sztárok jellege eltér a hollywooditól (más az európai eszmerendszer, mint az amerikai)

200 millió dolláros honorárium is van, a sztár megszabhatja a partnert, a forgatókönyvet

Médiasztár: negatív példa

 

Szociálpszichológia: a pszichológia azon ága, amely a személyek egymásra gyakorolt 
hatásának elemzését helyezi a figyelem középpontjába.

 

A kollektív élmény kategóriája: igazi élmény -> a film kollektív művészet

   hatásmechanizmus:

a néző része a nézőtéri közönségnek (borzadály-, kacagóhullám stb.)

a moziközönség mindig változik – más a hatás – közös értékek kialakulása

tömeg magatartása: események követése, lelkesedés, csalódás

 

Mozgóképek esztétikai olvasata

 

Művészet-e a film?

6-7000 film jelenik meg évente a világon – 95%-a nem művészet

5%-a művészet is lehet: 200-300 film – nem mind jelentős

 

Művészet,

    ha megteremti az esztétikai értékeket

    ha képes nézőt katartikus élménnyel megajándékozni

 

Balázs Béla: a filmesztétika klasszikusa (előbb költő) – politikai hitvallása szélsőséges (Tanácsköztársaság idején ultrabalos). Művei Ausztriában, Németországban, és később a Szovjetunióban születtek – nem fordították le magyarra mindet.

Alapművei: 1924-ben: Látható ember, 1930-ban: A film szelleme.   

 

A film formanyelvének legfőbb sajátosságai

 

         a távolság állandóan változik a néző és a jelenet között

         a jelenet totális képrészek részekre bontása

         a részletképek változó beállítása (szemszög, perspektíva)

         vágás vagy montázs – a felbontott részletképek megszabott sorba illesztése

 

Képszerkesztés

 

         a legkisebb elemi egység a kép (egy mozgásegységet foglal magába)

         képek egymás mellett: képsor (mint a nyelvben a szó és a mondat)

         montázs: képsorok egymás mellett

 

A formanyelv változásai függnek a kor lehetőségeitől. a technika határaitól, divatoktól, iskolák, izmusok stb. alapelveitől 

 

 

A filmművészet kifejezőeszközei

elemi eszközök: tér- és időszervezés

plasztikus vagy képen belüli (plánok, beállítások, fény-árnyék)

ritmikus eszközök (vágás, gépmozgások)

szintetikus eszközök (irodalom, művészet, iparművészet)

kiegészítő és alkalmazott eszközök (hang, szín, zene)

 

Elemi eszköz: tér- és időszervezés – a legelemibb követelmény a teret és az ídőt kialakítani. A tárgyakat térben, a jelenségeket időben tükrözi a film. Filmtér-filmidő egymást feltételező fogalmak. Térbeli dimenziók: 4 dimenzió – 3 valóságos – 1 fiktív. (a szélesség és a magasság valóságos, a mélység fiktív, az időbeli dimenzió a filmen tetszés szerint alakítható) 

 

Plasztikus eszközök:

Plán: a tárgynak a kamerától való távolsága (képnagyság)

közelkép – premier plán

középkép – second plán

távolkép – totálplán

+  szuperpremier, kistávoli, nagyközeli

 

Plán és beállítás:

Beállítás: a nézőszög elválaszthatatlan

vízszintes, rézsútos, függőleges, felső, középső, alsó

Szabó István: „Erkölcsi kérdés, hogy hova állítom a kamerát”

alulról: nőnek az emberek

felülről: törpeség, kiszolgáltatottság

rézsútos: az egyensúly megbomlása

 

Fény-árnyék:

kiemeli a tárgyak körvonalait, mélységérzetet teremt

a film a fényírás művészete, hangulatot teremt, érzelmet fejez ki, értelmező

az alulról megvilágított arc ellenszenves

fénykoszorú -> glória

 

Ritmikus eszközök

 

Vágás:

nem csak mechanikus tevékenység

a vágás a második rendezés 

a vágó adja a végleges formát

            a 2000-3000 m-es filmek sokszorosát veszik föl

            a fölösleges anyagok eltávolításának szükséglete

            (Gál István, Szabó István pl. maga vág)

 

         Gépmozgások

Panorámázás: a felvevőgép saját tengelye körül forog

Daruzás: függőleges mozgás (tömegjelenet stb.)

Kocsizás (előre, hátra, oldalt)

Variózás (hirtelen ráközelítés)

Kézi felvételek egyre gyakoribbak

 

Szintetikus eszközök:

a film szintetikus művészet – a társművészetek formanyelvi sajátosságainak szintézise

film = irodalom + színház + képzőművészet + zene

 

Kiegészítő és alkalmazott eszközök:

 

Hang:

monológ, párbeszéd, tömeg-zaj (szöveg)

zajok, zörejek – természetes zajok

zene

realisztikus (a történet jellegéből ered – zenés filmműfajok)

funkcionális (aláfestő)

szervesen beépül az alkotásba – (de: a Sorstalanságban eltér a zene hangulata a képtől – hiba)

a jó zene „nem telepszik rá” a képekre

 

Szín:

a 30-as évek végétől már van

általános elterjedés: modern film (50-es évek vége)

ma is készülnek fekete-fehér filmek (téma indokolja)

a világ változik – a színek nem változnak

a film feloldja az ellentmondást

tudatos használat (pl. meleg és hideg színek használata, keverése)

 

Eizenstein: „Akkor kell színt alkalmazni, ha a fekete-fehér már nem elég a kifejezéshez” 

 

Narráció – elbeszélés, cselekmény

 

érdekes, fordulatos cselekményre van szükség

 

a cselekmény nem kötelező ma! – dokumentáris leírások, hangulatok is uralhatják a filmet – (l. Jancsó későbbi filmjeiben vékony a cselekményszál – a légkör fontosabb)

 

befejezetlen filmek (a jelenben még élnek azok az erők…) – pl. Antonioni „A kaland” (1960 körül) – eltűnik egy nő a filmben és ez a szál lezáratlan marad – az élet nem áll meg!

 

a szöveget az irodalmi színvonal hitelesíti (zavaróak az oda nem illő szövegek!)

 

Kompozíció: szerkesztés, összeállítás, dramaturgiai szerkesztés

 

a szerkezetnek logikusnak, áttekinthetőnek, hatásosnak, életszerűnek kell lennie

 

Konfliktus: a drámai alkotást az ellentétek mozgatják

emberek, elvek, erkölcsi nézetek, felfogások összeütköztetése

hiteles megjelenítés

a konfliktus megoldódik vagy elmélyül (antagonisztikus)

közéleti, társadalmi konfliktusok

egyéni konfliktusok

 

jelentős alkotásoknál összekapcsolódik (pl. Chaplin: A Diktátor, Modern idők, Nagyvárosi fények)

 

Dramaturgiai szabályok:

kor szerint változnak

a modern filmművészet megszegi a régi szabályokat

a műfaji normák föllazulnak

dokumentarista fellazulás

 

Korstílus

Az adott kor mentalitásának tükröződése

 

Az a jelentős művész, aki „rajta tartja a kezét a kor ütőerén”

pl. Huszárik Z.: Szindbád (1970): egy elsüllyedt világot ábrázol, mégis olyan kérdésekre ad választ, ami ma is érvényes

hogyan kell élni

hogyan kell kapcsolatokat szerezni

mi a tartalmas életvitel

a hedonista örömök

 

Alkotói egyéniség:

saját normák szerint kell készíteni a filmet és nem általános szabályokhoz igazodni – ne legyünk epigonok !

 

Tömegfilm vagy művészfilm

 

Tömegfilm funkciója: közérthető szórakozási lehetőséget biztosítani a képzetlen nézőnek – nincs bonyolultabb fordulat, minden érthető, átélhető

logikus felépítés, elhitető erő, érthető, ízléses, erkölcsös, látványelemek, -eszközök felvonultatása – ami szükséges az élvezethez

normák megteremtése: Hollywoodban – változó normák

látvány megalkotása – mindig jobbra törekszik

Magyarországon a művészfilm és a tömegfilm aránya más (tömegfilm-rendezők: Koltai Róbert, Herendi Gábor, Tímár…)

A tömegfilmet nagy művészi leleménnyel műveli: Steven Spielberg (Minden idők legsikeresebb 10 filmjéből 7 Spielberg-film)

 

Művészfilm: a tömegfilm is lehet művészi – helyesebb az értékes film megnevezés

fölkészültebb, igényesebb nézőknek

bonyolultabb formanyelv

tartalmasabb

a kombinációs készséget is igénybe veszi

a szellemi intellektust próbára teszi

Kísérleti filmek

Bonyolultabb szövésű művészfilmek

A szűkebb igényt akarják kielégíteni

Budapesten könnyebb – vidéken nehezebb

Art-mozi hálózat fejlesztése -> arisztokratizmushoz vezet: kirekeszti azokat, akik „nem értenek a filmművészethez” -> vékony rétegek számára nyújt igényes kikapcsolódást 

 

 
 
Döntsd el!
Lezárt szavazások
 
Válassz!
Lezárt szavazások
 
 
Olvasási nehézség?
 
Írj helyesen!
 
számláló
Indulás: 2006-02-19
 
Linkgyűjtemény
 
 
Tartalom

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal